معرفی پلت‌فرم‌ کاهوت(!Kahoot)

ایجاد شده توسط مدیر سایت در مقالات 2023 02/26

انگیزه دادن به دانش‌آموزان و جلب مشارکت آن‌ها در کلاس، یکی از چالش‌های همیشگی معلمان است. تحقیقات نشان می‌دهند هر چقدر فعالیت‌های کلاسی به صورت تعاملی‌تر برگزار شوند میزان مشارکت دانش‌آموزان افزایش می‌یابد و فرآیند یادگیری، بهتر اتفاق می‌افتد. روش‌های مختلفی برای افزایش تعامل و مشارکت دانش‌آموزان در کلاس وجود دارد از جمله:

گروه‌بندی دانش‌آموزان

ایجاد بحث و گفتگوهای کلاسی

استفاده از ابزارهای بصری مانند ویدیو، انیمیشن، پاورپوینت و …

استفاده از برنامه‌های شبیه‌ساز و…

 یکی از مؤثرترین روش‌ها برای تعاملی کردن کلاس و افزایش مشارکت دانش‌آموزان استفاده از روش‌های یادگیری مبتنی بر بازی است؛ چرا که دانش‌آموز با کمک بازی‌و بدون اینکه متوجه شود، مطالب درسی را یاد می‌گیرد.

سایت Kahoot یکی از همین پلت‌فرم‌های یادگیری مبتنی بر بازی است که برای افزایش تعامل با دانش‌آموزان و جلب مشارکت آن‌ها در موضوعات درسی، به کمک معلمان آمده است. Kahoot در حال حاضر ماهانه ۷۰ میلیون کاربر فعال دارد و ۵۰ درصدِ دانش‌آموزانِ آمریکا از این پلت‌فرم استفاده می‌کنند.این پلت‌فرم که هم به صورت آنلاین و هم به صورت اپلیکیشن قابل استفاده است، به معلمان کمک می‌کند تا آزمون‌های کلاسی خود را سریع و بی دردسر طراحی کرده و سپس دانش‌آموزان را وارد یک رقابت بصری جذاب کنند.

 kahoot یک سیستم پرسش و پاسخ اصلی دارد. در این سیستم معلم در پنل خود سوالاتی طرح می‌کند، برای سوالات عکس‌های مرتبط و پاسخ‌های صحیح هر سوال را مشخص می‌کند سپس نوع دسترسی به سوالات را مشخص می­کند و در نهایت با دریافت یک کد از سوی kahoot  قابلیت به اشتراک گذاری سوالات خود را به دست می­آورد.

انواع سوالات در kahoot

سوال‌هایی که در این سیستم می‌توان ایجاد کرد انواع متفاوتی دارد که هرکدام برای کاربردهای متفاوتی تعبیه شده‌است برای مثال شما می‌توانید یک نظر سنجی ایجاد کنید یا با داشتن قابلیت‌هایی نظیر درگ اند دراپ(drag and drop) یک محیط تصویری جذاب‌تر برای سوالات خود ایجاد کنید.بعد از اینکه شما سوالات را ایجاد کردید به 3 شیوه می‌توانید در کاهوت بازی کنید. شاگردان شما می‌توانند با وارد کردن کد مسابقه‌ای که طراحی کرده‌‌اید به جواب دادن سوالات بپردازند و امتیاز بگیرند نکته‌ی جالب این است که واحد پولی بازی، kahoot نام دارد یعنی شما اگر به سوالات درست جواب دهید 50  kahoot برنده می‌شوید همچنین می‌توانید مانند quiz of kings یک مسابقه‌ی آنلاین داشته باشید یعنی صبر کنید یک نفر به بازی شما ملحق شود و دونفره باهم مسابقه دهید. حالت سوم هم مسابقه یک گروه با گروه دیگر است که بسیار می‌تواند در بحث‌های آموزشی جذاب باشد اما اجازه دهید یک قدم به عقب برگردیم و از دور یک بار دیگر این سیستم را بررسی کنیم بیایید به این سوال جواب دهیم که kahoot چه ارزشی برای دانش آموزان ایجاد کرده است؟ یکی از مشکلات که معلم‌ها این است که دانش‌آموزان در یک سطح نیستند . حال بیایید در نظر بگیریم که kahoot چگونه می‌تواند در این مورد به معلم کمک کند طبیعتاً دانش‌آموزی که عقب هست در مسابقه شرکت می‌کند و برای وی مباحث آموزشی همراه با بازی جذاب است اما کسی که از مباحث جلوتر است چگونه در این سیستم بماند؟

یکی از جذاب‌ترین امکانات این سیستم این است که میزان سرعت شما را هم حساب می‌کند یعنی اگر شما 3 سوال برای جواب دادن داشته باشید و هر سوال 10 امتیاز داشته باشد کسی که هر سوال را در ثانیه اول جواب می‌دهد امتیاز بالاتری نسبت به کسانی که در ثانیه 5 ام به سوال‌ها جواب می‌دهند کسب خواهد کرد همچنین افراد می‌توانند در رقابت‌های عمومی شرکت کنند اما این رقابت‌های عمومی به چه معنا هستند؟ شما برای مثال درس ایکس را در حال گذراندن هستید شما می‌توانید به سادگی نام ایکس را در این سامانه سرچ کنید و تمامی رقابت‌های عمومی که در این سامانه به وجود آمده است را ببینید و در آن‌ها شرکت کنید این کار دو مزیت عمده دارد. مزیت اول این است که معلم نیاز به وارد کردن سوالات نیست و می‌تواند از سوال‌های دیگران استفاده کند همچنین می‌تواند مقایسه‌ای بین دانش‌آموزان خود و سایر دانش آموزان داشته باشد. از طرف دیگر دانش‌آموزی که از مباحث کلاس جلوتر هست می‌تواند خود را وارد یک مسابقه کند و رکورد بزند این کار باعث مشارکت حداکثری افراد می‌شود به صورت خلاصه کار مهمی که این سیستم انجام داده است این است که تمرین کردن را با بازی ترکیب کرده است این کار باعث افزایش میزان تمرین کردن دانش آموزان می‌شود.

منابع:

www.mrgamification.com

www.academy.ostadbank.com


پیام وی‌بینار:

اگر میخوای بیشتر در مورد اینترنت اشیاء بدونی، میتونی از طریق لینک زیر به صورت آفلاین و رایگان، از محتوای بی نظیر دوره "آموزش صفر تا صد "Kahoot" استفاده کنی!

https://waybinar.ir/course/Training-from-zero-to-one-hundred-kahoot

نظرات (0)